1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>

A karzsibbadás lehetséges okai

altGyakran zsibbad a karod? Az állandó „hangyamászás érzés” miatt nem tudsz nyugodtan aludni? Esetleg edzés, vagy munka közben jelentkezik a zsibongó érzés? Nem tudod, hogy mi lehet az oka? A teljesség igénye nélkül, nézzünk meg néhány lehetséges okot a karzsibbadás tekintetében.

Elsőként tisztáznunk kell, hogy a karzsibbadás mikor jelentkezik, az edzés, illetve a fizikai munkavégzés alatt, vagy a pihenés során! Esetleg köthető e valamilyen mozdulathoz, vagy testhelyzethez?

I.) A nyugalomban, pihenés, esetleg alvás során jelentkező gyakori zsibbadás érzés a hosszan fennálló statikus tartás során megjelenő keringési zavar eredménye. A leggyakoribb oka, hogy egyszerűen ráfekszünk a végtagunkra, és a nyomás alá kerülő lágyrészekben a keringés akadályozottá válik. Ilyenkor, ha a testhelyzetet megváltoztatjuk, néhány percen belül megszűnik a kellemetlen „hangyamászás” érzés.

A sportolók körében, de különösen a testépítőknél gyakran előfordul ez az érzés anélkül, hogy nyomás alá kerülne a végtag. Például: hátunkon fekve, tarkónk alá tett kézzel elalszunk, és arra ébredünk, hogy nem érezzük a karjainkatIlyen esetben az ok lehet az, hogy a sportoló nem helyez elég hangsúlyt a súlyzós alakformálás mellett az aerob munkára, melyek a szív- és érrendszer fejlesztését szolgálják, és a nyújtásra.

A vázizomzatot kívülről több rétegben kötőszövetes pólya veszi körül. Nagymértékű és gyors izomtömeg növekedés esetén ez a kötőszövetes burok nem képes lekövetni az izomtömeg gyarapodás mértékét, melynek következményeként lecsökken az ízületi mozgásterjedelem és az izompólyán belül nagy „zsúfoltság” alakul ki. Az izomhasban az izomkötegek között futnak az erek, idegek (1. ábra), melyek az izom gyors gyarapodása és a nem tudatos edzéstervezés miatt nyomás alá kerülhetnek és romlik az izom vérellátása.

alt

Olyan esetben, amikor a sportoló félve az izomtömeg elvesztésétől az aerob mozgásokat is kihagyja az edzéstervezéséből, tovább rontja a helyzetét, mert a megnövekedett tömeget majdnem ugyanakkora mennyiségű érhálózatnak kell vérrel, oxigénnel és tápanyaggal ellátnia, mintha az életkorának és nemének megfelelő méretű izomzattal rendelkezne.

 

 

Megoldás, javaslat:

  • Ismeretszerzés, informálódás a témával kapcsolatban
  • Szükség esetén orvosi, sportorvosi vizsgálat, tanácsadás igénybe vétele
  • tudatos edzéstervezés, holisztikus szemléletben
  • nyújtó hatású gyakorlatok beiktatása az edzésbe, stretching
  • nagyobb hangsúly fektetése az aerob gyakorlatokra, kiegészítő sportokra

A folytatás...

Címkék:     karzsibbadás      nyújtó gyakorlatok      edzés      edzésterv      sport      izom      izomzat      edző      edzőválasztó

Tartalom